Co i kiedy dzieci potrafią narysować?

????????

„Żółwie”

Już 1,5  letnie  maluchy lubią bazgrolić.  Rodzice zastanawiają się czy są to już rysunki, czy przedstawiają coś konkretnego. Około półtoraroczne dzieci pocierają  kredką o kartkę, bazgrzą początkowo nieświadomie, później kojarzą to z uzyskanymi efektami. Brak precyzji ruchów  powoduje, że często nie mieszczą się na kartce,  za co niektórzy rodzice , niesłusznie, upominają swe dzieci. Trzeba wtedy dać im większą kartkę. Maluchy początkowo  są zafascynowane samym faktem rysowania, ale nie rysują czegoś konkretnego. Dziecko w tym okresie chętnie także  maluje farbami, najlepiej posługując się palcami. Malowanie i rysowanie to inne, choć podobne czynności.

Dwulatek  trzyma ołówek w garści. Współczesne  2-latki obsługują całkiem sprawnie  ipada, trzeba jednak pamiętać,  że percepcja obrazu  musi iść w parze z rozwojem praksji,  czyli sprawności rąk. Rysowanie jest bardzo ważne dla ogólnego rozwoju dziecka. Zachęcajmy więc dziecko do rysowania. Gdy dziecko pokona już wykonanie linii falistych, spiralnych i zygzaków,  zaczyna rysować niezbyt foremne kształty, ale z zamiarem przedstawienia figur, postaci. Rysuje COŚ.  Później pojawiają się zygzaki kanciaste, a kreślenie kątów ostrych świadczy o dobrym opanowaniu techniki  bazgrania, które najczęściej obserwujemy to dopiero u trzylatków.

Trzylatek rysuje proste kreski. Rysuje kilka kresek odrywając ołówek od  kartki, powstają  luki. Potrafi także narysować kropki. W końcu trzeciego roku rysuje zamknięte kółko. Małe dziecko niekiedy kojarzy bazgroty z konkretnymi przedmiotami, dlatego uważnie słuchajmy ich  komentarzy, gdy pokazują nam rysunki.  Kiedy dziecko  zaczyna rysować  coś to znaczy, że ma koncepcję, wyobrażenie.  Wtedy maluch  bywa czasami poirytowany, gdyż wyobrażenie odbiega od wykonanego rysunku. Tak zwane  „głowonogi” pojawiają się od trzeciego do czwartego roku życia. To wstęp do rysowania postaci ludzkiej.

Mając wiedzę o rozwoju rysunku dziecka możemy właściwie ocenić jego prace rysunkowe.  W sprzedaży proponowane są  książeczki – kolorowanki  dedykowane dla dwulatków.  Czy dwulatek jest zdolny do kolorowania?  Nawet z pomocą rodziców zaledwie pogryzmoli, niekiedy zirytuje się, a najgorsze, że spotka się z negatywną oceną  umiejętności.

Dziecko może się zniechęcić do rysowania brakiem pozytywnych ocen, zarówno własnych jak i otoczenia. Ważne jest wiedzieć, czego można oczekiwać od niego i nie oczekiwać za wiele. Dopiero 4,5 oraz 5-latki nadają nazwy rysunkom.  Dziecko rysuje to, co wie o rysowanym przedmiocie. W tym okresie ujawniają się już uzdolnienia, które potrafi dostrzec uważny specjalista. Około 6 roku życia  rysunki dzieci cechuje sztywna, kanciasta forma, uproszczenia, przejaskrawienia, występuje dużo form geometrycznych. Niekiedy rysowane obrazki cechuje przejrzystość, estetyka, wyrazista treść.

To cechy wskazują na dużą wrażliwość estetyczną dziecka. Można zaobserwować swoiste sposoby spostrzegania rzeczywistości, to pierwsze przejawy uzdolnień plastycznych. Wkrótce pojawi się ornamentacja, spontaniczna ekspresja emocjonalna w postaci różnych form kreski, słabego bądź mocnego nacisku kreski.

Kontrowersje budzi to na czym maluchy powinny rysować. Spotkałam się z rodzicami dającymi swobodę w rysowaniu  i malowaniu w mieszkaniu na wybranej ścianie, na drzwiach. Kierując się rozsądkiem, sugeruję, by dziecko uczyło się rysowania na kartce, tablicy, tak jak to robią dorośli.  Ono i tak najchętniej naśladuje  dorosłych. Dobrym pomysłem są kartonowe zabawki, domki z wzorami i rysunkami do kolorowania, a także specjalne pomieszczenia do bazgrolenia w przedszkolu etc.

Na zakończenie kilka słów o lateralizacji, czyli dominacji półkuli mózgowej decydującej  m.in. o praworęczności bądź lewo- lub oburęczności. Około 6 miesiąca pojawiają się pierwsze przejawy preferowania jednej strony ciała, na przełomie pierwszego i drugiego roku życia zazwyczaj  nie ma przejawów lateralizacji. Praworęczność ustala się zwykle około 2-3 roku życia, leworęczność około  3-4 roku. Ostateczną ocenę dominacji czynności ruchowych ustala się ok. 6 roku życia (psycholog, pedagog, logopeda).

Pozdrawiam i wracam do szafy, Elżbieta

????????

„Woda dla jeża”

????????

„Samolot dla mamy”

????????

„Pech”

????????

„Ślady taty”

SONY DSC

Advertisements