„Kiedy czas do łóżka?”

SONY DSC

Kiedy położyć dziecko spać?  Po dobranocce?  Jak nam akurat pasuje?  Czy może jak już samo padnie zmęczone?Jak się okazuje DLA MÓZGU i jego prawidłowego rozwoju TO NIE JEST OBOJĘTNE. Najnowsze badania naukowe przeprowadzone w Wielkiej Brytanii na 11 tys. siedmiolatków  pokazały jak duży wpływ na rozwój umysłu może mieć zmniejszony, zakłócony lub nieregularny sen. Zwłaszcza w kluczowych okresach rozwoju dziecka.

W przypadku 7-letnich dziewczynek, które chodziły spać nieregularnie, uzyskano istotnie niższe wyniki we wszystkich trzech ocenianych kryteriach sprawności intelektualnej (czytanie, matematyka, świadomość przestrzenna). W przypadku 7-letnich chłopców nie odnotowano takiej zależności.

Szczególnie istotny dla rozwoju okazał się wiek 3 lat, kiedy to nieregularność snu w tym okresie wpływała na niższe wyniki we wszystkich analizowanych kryteriach zarówno u chłopców jak i dziewcząt, co sugeruje, że okres ten jest szczególnie wrażliwy dla rozwoju poznawczego.

Autorzy zwracają uwagę, że nieregularne pory snu mogą zakłócić naturalne rytmy ciała oraz zdolność do nabywania i przechowywania informacji.

„Sen jest ceną jaką musimy zapłacić za plastyczność mózgu”.

Źródło:
Y. Kelly, J. Kelly, A. Sacker. Time for bed: associations with cognitive performance in 7-year-old children: a longitudinal population-based study. Journal of Epidemiology & Community Health, 2013; DOI: 10.1136/jech-2012-202024