Dzieci z autyzmem – ich niezwykłe zdolności

Dzieci z autyzmem – ich niezwykłe zdolności

Kolejne już wyniki badań (15 sierpnia 2013) tym razem przeprowadzonych przez naukowców ze Stanford University School of Medicine oraz Lucile Packard Children’s Hospital potwierdzają, że dzieci z autyzmem o średnim IQ wykazują większe umiejętności matematyczne w porównaniu z dziećmi o takim samym IQ, ale bez autyzmu.

Według profesora psychiatrii Vinod’a Menon’a związane jest to z unikalnym wzorcem organizacji mózgu, który jest podstawą umiejętności rozwiązywania tego typu problemów.

Te nadzwyczajne zdolności matematyczne korelują z aktywnością obszarów mózgu, które u osób bez autyzmu związane są standardowo z rozpoznawaniem twarzy i obiektów wizualnych.

Wiadomo było na pewno, że dzieci z autyzmem mają trudności w interakcjach społecznych, zwłaszcza interpretacji sygnałów niewerbalnych w bezpośrednim kontakcie z rozmówcą. Mogą wykonywać również stereotypowe, powtarzające się czynności takie jak obsesyjne ustawianie przedmiotów jeden na drugim.

Potwierdzono jednak naukowo zarówno w tych i wcześniejszych badaniach, że oprócz różnych deficytów, dzieci z autyzmem często wykazują nadzwyczajne umiejętności lub talenty matematyczne/numeryczne. Niektóre z nich potrafią natychmiast podać dzień tygodnia z każdego dnia kalendarzowego w roku (np. że 21 maja 1982 to był piątek).

Sporo wcześniejszych badań koncentrowało się niemal wyłącznie na słabości dzieci z autyzmem. Te badania potwierdzają tezę, że nietypowy rozwój mózgu w autyzmie może prowadzić nie tylko do deficytów, ale również do niektórych niezwykłych mocy poznawczych.

Pomysł, że ludzie z autyzmem mogą stosować takie umiejętności w pracy, a zatem spełniać się zawodowo i życiowo zyskuje w ostatnich latach na popularności.

 

Źródło: Teresa Iuculano, Miriam Rosenberg-Lee, Kaustubh Supekar, Charles J. Lynch, Amirah Khouzam, Jennifer Phillips, Lucina Q. Uddin, Vinod Menon. Brain Organization Underlying Superior Mathematical Abilities in Children with Autism. Biological Psychiatry, 2013; DOI:10.1016/j.biopsych.2013.06.018

autyzm

Fot. public domain